Wednesday, 2 September 2020

ASK T1 : LATIHAN ISI TEMPAT KOSONG Sub 4.1.3, 4.1.4 dan 4.1.5

LATIHAN ISI TEMPAT KOSONG:

    4.1.3    Struktur Kawalan Ulangan (m/s 99)

    Dalam pengaturcaraan, tindakan yang ______________________________  disebut sebagai                 ____________________ atau ____________________.

ð          Ulangan ialah _________________________________________________  sehingga sesuatu
    syarat dpenuhi.

ð          Contoh (salin rajah 4.5)

 

    ð  Dalam aturcara Scratch 2.0, blok-blok yang digunakan untuk Struktur Ulangan ialah:

 

________________

 

_______________

 

Repeat Until

Berulang Tanpa Berhenti

Berulang Mengikut Bilangan Lelaran yang ditentukan

 _______________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.1.4 Fasa-fasa Pembangunan Aturcara

 

Ü      Pembangunan Aturcara melibatkan _________________ fasa utama iaitu:

1.       Analisis Masalah

2.      ______________________________

3.      Pengekodan

4.      Pengujian dan Penyahpepijatan

5.      ___________________

 

FASA

TINDAKAN

 

1.   Analisis Masalah



 

Ü Pengaturcara temubual pelanggan untuk mengetahui kehendak pelanggan

Ü Menentukan __________________, __________________ dan __________________

Ü Memikirkan ______________________________________

      ________________________________________________

      bagi masalah tersebut.

 

2.   Reka bentuk Aturcara 


   
            

 

Ü Pengaturcara:

(i)                  Menulis  __________________________

(ii)                Melakar __________________________

(iii)              Merekabentuk __________________________(GUI)

 

        (a)    Pseodokod

            – gambaran tentang proses yang akan dilaksanakan.

-  Tiada format piawai tetapi mesti ada perkataan ________________ dan _________________.

 

        (b)   Carta Alir

– diwakili oleh symbol-simbol piawai yang mempunyai maksud tersendiri.

-  Diguna untuk menunjukkan _____________________ _________________________________ yang bakal dibangunkan.

 

        (c)    Antara muka pengguna grafik

– ____________________________________________

_____________________________________________ yang dibangunkan.

-  Perlu ______________________________________.

 

3.  Pengekodan



 

Ü Pengaturcara akan __________________________________

Kepada kod yang difahami oleh computer dengan menggunakan ________________________________ seperti Visual Basic, Java ataupun Scratch.

 

4. Pengujian dan Penyahpepijatan



 

Ü Menguji aturcara untuk mengesan dan membetulkan sebarang ________________________.

Ü Terdapat  3 jenis ralat:

(i)   Ralat Sintaks

(ii)   __________________________________

(iii)   _________________________________

 

5.  Dokumentasi



 

Ü Sediakan ______________ jenis dokumentasi:

(i)   __________________________________ = memudahkan pengaturcara mengelenggara aturcara atau system.

(ii) __________________________________ = disediakan untuk pengguna akhir menggunakan aturcara tersebut.

Ü  Dokumentasi ialah dokumen yang mengandungi proses pembangunan daripada peringkat awal hingga akhir

#All images from google.


        4.1.5    Menguji Aturcara dan Membaiki Ralat



             RALAT ialah kesilapan atau kesalahan yang menyebabkan aturcara:

  •         -tidak beroperasi dengan betul
  •         -tamat tiba-tiba
  •         -menghasilkan output yang salah

 

        Ralat boleh berlaku:

  •         semasa menulis algoritma
  •         semasa menulis pseudokod
  •         semasa melukis carta alir 
  •         semasa menulis kod arahan (programming)

         

        3 jenis ralat:


    Jenis Ralat

 Sebab-sebab

 

                          ____________________

 

- berlaku semasa menulis kod arahan

- sintaks salah (kesalahan ejaan, kod)

 

 

                          ____________________

 

- berlaku semasa menulis kod arahan

- program melaksanakan kod arahan tetapi menghasilkan output yang salah

 

 

                         ____________________

 

- berlaku semasa sesuatu program sedang dilaksanakan

- disebabkan program, bukannya system pengoperasian (OS)

- punca-punca :

  (i)   perisian hasad (malicious code , virus, worm, Trojan horse)

  (ii)  proram flaw

  (iii) bug (pepijat)

  (iv) ingatan yang tidak mencukupi (insufficient memory)

 

 ##Salin Rajah 4.6 ms 108  


0 comments:

Post a Comment

Featured post

SK T5 : Perkaitan HTML, CSS, Javascript, JAVA dan PHP dan kenapa HTML dianggap superior berbanding yang lain.

Pernahkan anda tertanya-tanya.......... Kenapa HTML dianggap superior dan sebagai tapak asas kepada bahasa pengaturcaraan lain seperti CSS, ...

 

SAINS KOMPUTER & ASAS SAINS KOMPUTER Template by Ipietoon Cute Blog Design