LATIHAN ISI TEMPAT KOSONG:
4.1.3 Struktur Kawalan Ulangan (m/s 99)
Dalam pengaturcaraan, tindakan yang ______________________________ disebut sebagai ____________________ atau ____________________.
syarat dpenuhi.
ð Contoh (salin rajah 4.5)
ð Dalam aturcara Scratch
2.0, blok-blok yang digunakan untuk Struktur Ulangan ialah:
________________ |
_______________ |
Repeat Until |
Berulang Tanpa Berhenti |
Berulang Mengikut Bilangan Lelaran yang ditentukan |
_______________ |
|
|
|
4.1.4 Fasa-fasa Pembangunan Aturcara
Ü Pembangunan Aturcara
melibatkan _________________ fasa utama iaitu:
1. Analisis Masalah
2. ______________________________
3. Pengekodan
4. Pengujian dan
Penyahpepijatan
5. ___________________
FASA |
TINDAKAN |
1.
Analisis Masalah |
Ü Pengaturcara temubual
pelanggan untuk mengetahui kehendak pelanggan Ü Menentukan
__________________, __________________ dan __________________ Ü Memikirkan
______________________________________
________________________________________________ bagi masalah tersebut. |
2. Reka bentuk Aturcara |
Ü Pengaturcara: (i)
Menulis __________________________ (ii)
Melakar __________________________ (iii)
Merekabentuk __________________________(GUI)
(a)
Pseodokod – gambaran tentang proses yang akan
dilaksanakan. - Tiada format piawai
tetapi mesti ada perkataan ________________ dan _________________.
(b)
Carta Alir – diwakili oleh symbol-simbol piawai yang mempunyai
maksud tersendiri. - Diguna untuk menunjukkan
_____________________ _________________________________ yang bakal
dibangunkan.
(c)
Antara muka pengguna grafik – ____________________________________________ _____________________________________________ yang dibangunkan. - Perlu
______________________________________. |
3. Pengekodan |
Ü Pengaturcara akan
__________________________________ Kepada kod yang difahami oleh computer dengan menggunakan
________________________________ seperti Visual Basic, Java ataupun Scratch. |
4. Pengujian dan Penyahpepijatan |
Ü Menguji aturcara untuk
mengesan dan membetulkan sebarang ________________________. Ü Terdapat 3 jenis ralat: (i) Ralat Sintaks (ii) __________________________________ (iii) _________________________________ |
5. Dokumentasi |
Ü Sediakan ______________
jenis dokumentasi: (i) __________________________________
= memudahkan pengaturcara mengelenggara aturcara atau system. (ii) __________________________________
= disediakan untuk pengguna akhir menggunakan aturcara tersebut. Ü Dokumentasi ialah
dokumen yang mengandungi proses pembangunan daripada peringkat awal hingga
akhir |
#All images from google.
4.1.5 Menguji Aturcara dan Membaiki Ralat
RALAT ialah kesilapan atau kesalahan yang menyebabkan aturcara:
- -tidak beroperasi dengan betul
- -tamat tiba-tiba
- -menghasilkan output yang salah
Ralat boleh berlaku:
- semasa menulis algoritma
- semasa menulis pseudokod
- semasa melukis carta alir
- semasa menulis kod arahan (programming)
3 jenis ralat:
Jenis Ralat |
Sebab-sebab |
____________________ |
- berlaku semasa menulis kod arahan - sintaks salah (kesalahan ejaan, kod)
|
____________________ |
- berlaku semasa menulis kod arahan - program melaksanakan kod arahan tetapi menghasilkan
output yang salah
|
____________________ |
- berlaku semasa sesuatu program sedang dilaksanakan - disebabkan program, bukannya system pengoperasian (OS) - punca-punca : (i) perisian hasad (malicious code , virus,
worm, Trojan horse) (ii) proram flaw (iii) bug (pepijat) (iv) ingatan yang
tidak mencukupi (insufficient memory)
|
##Salin Rajah 4.6 ms 108
0 comments:
Post a Comment