3.1 PERSEKITARAN KOD ARAHAN
3.1.1 Jenis Data
dalam segmen kod
3.1.2 Perbezaan
antara pembolehubah dan pemalar dalam segmen kod
3.1.3 Menghasilkan
segmen kod menggunakan fungsi input dan fungsi output
-Operator
Perbandingan
-Operator
Logik
3.1.4 Mengesan dan
membaiki ralat pada segmen kod dalam penyelesaian masalah
3.1.5 Menggunakan gabungan jenis data,
pembolehubah, pemalar dan operator untuk menyelesaikan
masalah.
masalah.
3.1 PERSEKITARAN
KOD ARAHAN
Kod Arahan = satu arahan yang ditulis dalam bahasa komputer untuk mengarahkan komputer melaksanakan sesuatu tugas.
Satu set kod arahan = segmen kod
Kod arahan ditulis oleh pengaturcara menggunakan bahasa pengaturcaraan komputer seperti Scratch, HTML, C, Java, Python dan lain-lain.
Persekitaran kod arahan = persediaan peralatan dan perisian yang diperlukan untuk menulis kod arahan.
Persekitaran kod arahan merujuk kepada perkakasan, sambungan internet, pelayar web dan perisian aplikasi yang diperlukan untuk pembangunan aturcara.
Kod arahan perlu diterjemahkan ke bahasa mesin sebelum dilaksanakan.
Setiap bahasa pengaturcaraan mempunyai penterjemah tersendiri.
Terdapat 3 jenis penterjemah: Penghimpun, Pengkompil dan Pentafsir.
3.1.1 Jenis data dalam segmen kod
Jenis data digunakan semasa pengisytiharan suatu pembolehubah untuk membenarkan aturcara mengenalpasti kegunaan pembolehubah tersebut dalam storan ingatan dengan berkesan.
Jenis data digunakan semasa pengisytiharan suatu pembolehubah untuk membenarkan aturcara mengenalpasti kegunaan pembolehubah tersebut dalam storan ingatan dengan berkesan.
Jenis data ini dikelaskan kepada 3 bahagian utama : nombor, teks dan nilai logik.
i) nombor = nilai berangka yang terdiri
daripada nombor bulat dan nombor perpuluhan.
ii)teks
= seperti satu aksara atau satu rentetan aksara.
iii)logik = mempunyai 2 keadaan sahaja
iaitu “Benar” dan “Palsu”
Jenis data: integer, double/float, boolean, char, string.
i) integer = nombor yang tidak mempunyai
bahagian pecahan dan tidak mempunyai titik perpuluhan. Integer juga dikenali
sebagai nombor bulat. Integer terdiri daripada nombor positif, sifar dan nombor
negatif.
ii) Double = nombor yang mengandungi
bahagian pecahan, iaitu nombor mempunyai titik perpuluhan.
Python tidak menyokong double tetapi
menggunakan jenis data float.
Perbezaan antara double dan float ialah
double menggunakan memori sebanyak 64 bit manakala float menggunakan 32 bit.
Fungsi round() digunakan untuk membundarkan
nilai float kepada bilangan tempat perpuluhan yang dikehendaki.
iii) Char = jenis data yang digunakan untuk
mewakili aksara (character).
Aksara terdiri daripada huruf abjad, angka
dan simbol.
Bahasa pengaturcaraan Python tidak
menyokong jenis data char, tetapi menyokong string.
String = satu perkataan yang dibina
daripada aksara.
String terdiri daripada urutan
aksara-aksara yang berjujukan yang membentuk satu rentetan(string).
Nilai string perlu diletakkan simbol
(‘……’) atau (“…..”).
Ruang kosong dalam satu string juga dikira
sebagai satu aksara.
Simbol , menggabungkan dua string dengan
satu ruang kosong.
Simbol + menggabungkan dua string tanpa
sebarang ruang kosong
Simbol * mengulang string dengan bilangan
yang dinyatakan.
iv) Boolean =mempunyai hanya 2 nilai “True”
atau “False”
Dua nilai ini digelar nilai logik 1 dan 0.
(1=Benar, 0= Palsu)
Pembolehubah
Pembolehubah - storan ingatan dalam komputer yang digunakan oleh aturcara.
Pembolehubah digunakan untuk mewakili data yang perlu digunakan berulangkali oleh aturcara.
Pembolehubah yang diiisytiharkan perlu diberi satu label (pengecam) yang sesuai dan disertakan dengan nilai.
Semasa pembolehubah diisytiharkan, ruang ingatan dalam komputer disediakan berdasarkan jenis data yang diberi kepada pembolehubah.
Contoh pengisytiharan pembolehubah:
tempatlahir = str("Perlis")
Syarat-syarat menamakan pembolehubah:
Pemalar- nama pembolehubah hanya boleh mengandungi aksara (a hingga z atau A hingga Z) dan digit (0 hingga 9)
- nama pembolehubah harus menggambarkan nilai yang dipegang oleh pembolehubah tersebut.
- nama bagi pembolehubah TIDAK BOLEH dimulakan dengan nombor
- nama bagi pembolehubah TIDAK BOLEH ada ruang kosong
Nilainya tidak akan berubah sepanjang perlaksanaan aturcara.
Perbezaan pembolebubah dan pemalar:
Pembolehubah | Pemalar |
---|---|
Nilainya boleh berubah-ubah | Nilainya adalah tetap dan tidak akan berubah |
Pengaturcara perlu mengingat label dan nilai yang digunakan |
Pengaturcara tidak perlu mengingat label dan nilai yang digunakan. |
3 jenis operator
- Operator Perbandingan
- Operator Logik
- Operator Matematik
3.1.3 Menghasilkan segmen kod menggunakan fungsi input dan fungsi output
Fungsi Input
- maklumat yang dimasukkan oleh pengguna melalui papan kekunci, klik tetikus, pangkalan data, skrin sentuh, gerakan atau internet.
- untuk mendapatkan data input daripada pengguna, biasanya menggunakan papan kekunci
- Apabila sintak input() dibaca, aturcara akan menunggu input daripada pengguna.
Fungsi Output
- maklumat yang dipaparkan pada skrin komputer
- maklumat yang dipaparkan adalah hasil daripada proses yang dilakukan oleh segmen kod.
- Apabila sintak print() dibaca, aturcara akan memaparkan teks yang berada dalam tanda ("").
Fungsi input dan output membolehkan mesej yang hendak disampaikan difahami oleh pengguna dan diterima oleh komputer.
3.1.4 Mengesan dan membaiki ralat pada segmen kod dalam penyelesaian masalah
Ralat - kesilapan atau kesalahan dalam pembangunan aturcara atau segmen kod.
Ada 3 jenis ralat:
3.1.4 Mengesan dan membaiki ralat pada segmen kod dalam penyelesaian masalah
Ralat - kesilapan atau kesalahan dalam pembangunan aturcara atau segmen kod.
Ada 3 jenis ralat:
- ralat sintaks - disebabkan kesilapan ejaan atau kesilapan peraturan bahasa pengaturcaraan
Contohnya : penggunaan sintaks yang tidak betul, perkataan sintaks / arahan dieja salah,
tertinggal simbol seperti titik bertindih, petikan atau tanda kurungan, penggunaan inden yang
salah.
- ralat masa larian - segmen kod aturcara berhenti secara tiba-tiba disebabkan yang berikut : pembahagian dengan sifar, penambahan pembolehubah yang berlainan jenis data, tidak mentakrifkan pembolehubah, fungsi, modul atau objek sebelum digunakan, mengakses fail yang tidak wujud.
- ralat logik - disebabkan kecuaian pengaturcara seperti kesalahan menggunakan operator. Ralat logik tidak mengganggu perlaksanaan segmen kod tetapi akan mengeluarkan output yang salah.
Nota yg baik :)) Terima kasih
ReplyDeletesama-sama
ReplyDeleteSenang untuk ulang kaji
ReplyDeleteNota yang ringkas dan betul. Terima kasih, senang untuk saya buat ulang kaji
ReplyDeletebagus sangat
ReplyDeleteWish me luck for my exam today")
ReplyDeleteya.. may all the hard work pays off..
DeleteTHANK YOU SOOOOOO MUCHH
ReplyDeletethanks..ianya sangat membantu
ReplyDeleteum...rasanya tertinggal float lah...
ReplyDeleteWhat a usefull information
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteWhat a useful information
ReplyDeleteWhy you copying?
DeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteNotanya sangat rinkas dan sesuai untuk ulang kaji
ReplyDeletethank you for this note ,it was very helpfull and i got 87 marks in exam
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteTy 4 the information, it does help us.
ReplyDeletewowww!!snang la macam ni.. bile2 masa boleh baca nota..hujung jari jerr.. THANK YOU SO MUCH!!!!!!!!!!!!!!!!
ReplyDeleteTQVM. SANGAT MEMBANTU
ReplyDeletehi
ReplyDeletebagus :>
ReplyDelete