Friday, 5 October 2018

ASK T2 : 3.1 PERSEKITARAN KOD ARAHAN (pengenalan)


3.1          PERSEKITARAN KOD ARAHAN
©       Kod Arahan = satu arahan yang ditulis dalam bahasa komputer untuk mengarahkan komputer melaksanakan sesuatu tugas.

©       Satu set kod arahan = segmen kod

©       Kod arahan ditulis oleh pengaturcara menggunakan bahasa pengaturcaraan komputer seperti Scratch, HTML, C, Java, Python dan lain-lain.

©       Persekitaran kod arahan = persediaan peralatan dan perisisan yang diperlukan untuk menulis kod arahan.

©       Persekitaran kod arahan  merujuk kepada perkakasan, sambungan internet, pelayar web dan perisian aplikasi yang diperlukan untuk pembangunan aturcara.

©       Kod arahan perlu diterjemahkan ke bahasa mesin sebelum dilaksanakan.

©       Setiap bahasa pengaturcaraan mempunyai penterjemah tersendiri.

©       Terdapat 3 jenis penterjemah: Penghimpun, Pengkompil dan Pentafsir.



3.1.1      Jenis data dalam segmen kod
©       Jenis data digunakan semasa pengisytiharan suatu pembolehubah untuk membenarkan aturcara mengenalpasti kegunaan pembolehubah tersebut dalam storan ingatan dengan berkesan.



©       Jenis data ini dikelaskan kepada 3 bahagian utama : nombor, teks dan nilai logik.

i) nombor = nilai berangka yang terdiri daripada nombor bulat dan nombor perpuluhan.

ii)teks  = seperti satu aksara atau satu rentetan aksara.

iii)logik = mempunyai 2 keadaan sahaja iaitu “Benar” dan “Palsu”



©       Jenis data: integer, double/float, boolean, char, string.

i) integer = nombor yang tidak mempunyai bahagian pecahan dan tidak mempunyai titik perpuluhan. Integer juga dikenali sebagai nombor bulat. Integer terdiri daripada nombor positif, sifar dan nombor negatif.

ii) Double = nombor yang mengandungi bahagian pecahan, iaitu nombor mempunyai titik perpuluhan.
Python tidak menyokong double tetapi menggunakan jenis data float.
Perbezaan antara double dan float ialah double menggunakan memori sebanyak 64 bit manakala float menggunakan 32 bit.
Fungsi round() digunakan untuk membundarkan nilai float kepada bilangan tempat perpuluhan yang dikehendaki.

iii) Char = jenis data yang digunakan untuk mewakili aksara (character).
Aksara terdiri daripada huruf abjad, angka dan simbol.
Bahasa pengaturcaraan Python tidak menyokong jenis data char, tetapi menyokong string.
String = satu perkataan yang dibina daripada aksara.
String terdiri daripada urutan aksara-aksara yang berjujukan yang membentuk satu rentetan(string).

Nilai string perlu diletakkan simbol (‘……’) atau (“…..”).
Ruang kosong dalam stau string juga dikira sebagai satu aksara.
Simbol , menggabungkan dua string dengan satu ruang kosong.
Simbol + menggabungkan dua string tanpa sebarang ruang kosong
Simbol * mengulang string dengan bilangan yang dinyatakan.

iv) Boolean =mempunyai hanya 2 nilai “True” atau “False”
Dua nilai ini digelar nilai logik 1 dan 0. (1=Benar, 0= Palsu)

0 comments:

Post a Comment

Featured post

SK T5 : Perkaitan HTML, CSS, Javascript, JAVA dan PHP dan kenapa HTML dianggap superior berbanding yang lain.

Pernahkan anda tertanya-tanya.......... Kenapa HTML dianggap superior dan sebagai tapak asas kepada bahasa pengaturcaraan lain seperti CSS, ...

 

SAINS KOMPUTER & ASAS SAINS KOMPUTER Template by Ipietoon Cute Blog Design