Latihan:
1.
public class PaparNombor
1.
public class PaparNombor
{
public static void main( String[] args
)
{
int i = 0;
do
{
System.out.println( "Nombor :
" + i );
i++;
}
while ( i < 5);
}
}2. Lengkapkan segmen kod aturcara Java bagi kenyataan switch berikut.
int hari = 4;
switch () {
1:
System.out.println("Sabtu");
break;
2:
System.out.println("Ahad");
;
}
|
(a)
…………………………….
(b)
…………………………….
(c)
…………………………….
(d)
…………………………….
3.
Berikut
adalah segmen kod aturcara Java untuk menguji status gred.
public
class UjiGred {
public static void main(String args[]) {
char gred = 'C';
switch(gred) {
case 'A' :
System.out.println("Anda
Cemerlang!");
break;
case 'B' :
System.out.println("Sangat
Baik!");
break;
case 'C' :
System.out.println("Baik");
break;
case 'D' :
System.out.println("Anda
Lulus");
case 'F' :
System.out.println("Cuba
Lagi");
break;
default :
System.out.println("Gred
Tidak Sah");
}
System.out.println("Gred anda
ialah " + gred);
}
}
|
Tuliskan
paparan output apabila aturcara tersebut dilaksanakan.
4. Berikut adalah segmen kod aturcara Java untuk menguji sama ada nombor yang dimasukkan adalah genap atau ganjil.
import
java.util.Scanner;
public
class GenapGanjil {
public static void main(String[] args) {
Scanner input = new
Scanner(System.in);
System.out.print("Masukkan satu
nombor: ");
int nom = input.nextInt();
if(nom % 2 == 0)
System.out.println(“Nombor” + nom
+ " adalah genap");
else
System.out.println(“Nombor” + nom
+ " adalah ganjil");
}
}
|
SKEMA:
1.
Nombor : 0
Nombor : 1
Nombor : 2
Nombor : 3
Nombor : 4
2. (a) hari
(b) Case
(c) Case
(d) break
3. Baik
Gred anda ialah C
4. Masukkan satu nombor: 12
Nombor 12 adalah genap
Kenapa kena letak 2%==0 tu ye
ReplyDeleteLagi satu, kenapa print tu kna tulis nom + nom
ReplyDelete